Leestijd 3 - 4 min
Leerlingen De Hilt op ontdekkingstocht door het Helmondse bedrijfsleven
Hoe ontdek je wat je wilt worden, waar je goed in bent en wat bij je past? Daarvoor heeft De Hilt in Helmond voor (voortgezet) speciaal onderwijs een uitgebreid programma loopbaanoriëntatie en-begeleiding. Onderdeel daarvan: de Carrousel. Leerlingen ontdekken al meewerkend op de werkvloer in welke branche zij op stage willen.
Kijkje op de werkvloer: wat past bij jou?
Bij Jumbo ontdekken leerlingen wat er komt kijken bij werken in de supermarkt.

“Enig idee hoeveel klanten hier elke week in de winkel komen?” Bedrijfsleidster Mariëlle Bolhuis van supermarkt Jumbo in Helmond naast De Hilt kijkt vragend rond. Brian, Bram, Bryan en Alex raden, maar dat het er 15 duizend zouden zijn, daar staan ze toch even van te kijken.
Even later mogen de vier leerlingen in een Jumbo-shirt zelf vakken vullen. “Het is erg belangrijk dat jullie klanten aandacht geven”, tipt Mariëlle.

Na praktische aanwijzingen gaat het viertal aan de slag en vult frisdrank en chips bij. “Leuk om dit te doen, want ik wil misschien wel gaan vakkenvullen als bijbaan”, zegt Bram. Of het zijn toekomstige ‘echte’ baan gaat worden, weet hij nog niet.

Tuinbedrijf Coppelmans laat leerlingen kennismaken met de opbouw van de kerstshow.

Groepsstage met begeleiding

De Hilt besteedt – net als andere scholen - vanaf de onderbouw aandacht aan Loopbaanoriëntatie- en Begeleiding (LOB). Naast LOB-lessen, doen leerlingen ook ervaringen op tijdens lessen techniek en koken. Ze gaan in gesprek met oud-leerlingen, luisteren naar gastsprekers uit divers sectoren, krijgen voorlichtingslessen vanuit allerlei opleidingen en bezoeken de Onderwijsbeurs.
In de bovenbouw zijn stages een goede manier om uit te vinden of een bepaald soort baan bij je past. De Hilt biedt daarvoor zoveel mogelijk maatwerk, in intensieve samenwerking met bedrijven en organisaties in de regio Helmond.

Stagedocenten Martine Aukes, Birgit van Ekert, Nicole Heerkens en Erik Verhagen organiseren voor vijftien leerlingen in de vmbo theoretische leerweg, de Carrousel – een begeleide groepsstage - langs organisaties in de regio. Zo kunnen jongeren ontdekken in welke branche zij straks een stage willen gaan doen.

"In de bovenbouw zijn stages een goede manier om uit te vinden of een bepaald soort baan bij je past"
Sleutelen aan fietsen bij Het beginstation: dan ontdek je al snel of techniek misschien iets voor je is.

Voorbereiding

Martine: “In deze klas hebben we ook al veel gesproken over verschillende opleidingen en beroepen. We gaan individueel in gesprek over wat leerlingen leuk vinden en waar zij goed in zijn en laten allerlei beroepenfilmpjes zien. Tijdens de Carrousel bezoeken we vervolgens bedrijven en daar werken leerlingen ook een ochtend mee.”

Terwijl de leerlingen de handen uit de mouwen steken, gaan Martine en haar collega’s met ze in gesprek over hoe zij dit werk nu vinden en wat zij ervaren. De één is razend enthousiast over een werkomgeving. De ander loopt tegen grenzen aan, bijvoorbeeld als een werkomgeving veel prikkels oplevert. Veel leerlingen hebben hier vanwege hun autisme moeite mee, terwijl andere werkzaamheden juist heel goed passen.

Meeloopdag in het mbo

Vandaag is naast de Jumbo ook Het beginstation aan de beurt. Hier worden fietsen opgeknapt – leuk voor de meer technisch georiënteerde leerlingen. Colin vindt het fiets-sleutelen leuk, maar kiest toch liever voor een stage in de horeca óf een autobedrijf. Niek wil wel de techniek in. Willem en Pierre gaan naar ROC ter AA voor een ICT-opleiding. “Binnenkort is er een meeloopdag en kunnen we opdrachten oefenen”, vertelt Pierre.

Het derde bedrijf waar een groepje leerlingen vandaag meewerkt is Koppelmans. Bij dit tuincentrum is ‘de kerst’ volop in opbouw. Dat betekent spullen uitpakken en op karren laden in het magazijn, schappen inrichten, kunstkerstbomen opzetten en goederen prijzen.
Leuke klussen, vinden Seth, Max, Rafaël, Nick en Eline. Al weet Seth al dat hij op stage gaat bij een basisschool, om te ontdekken of hij onderwijsassistent kan worden. Rafaël wil ook de ICT-kant op, Nick hoopt op een stage in de techniek en Max is geïnteresseerd in fotografie.
Eline overweegt na deze werkochtend wel of dit een stageplek zou kunnen zijn. “Ik houd veel van dieren, maar ik vind planten ook leuk. Misschien is dit dus ook wel een fijne stageplek.”

auteur Anne-Marie Veldkamp
fotografie Maartje van Berkel
eerder verschenen Samen betekenisvol leren sector Zuid najaar 2018 (bewerking)
relevante categorieën 21e eeuwse vaardigheden, aansluiting arbeidsmarkt, werknemersvaardigheden